Information

Gå på lina – Slackline och slacklining

Att gå på balansklina, eller slackline, är en balanssport som liknar det man ofta ser på cirkus, tight rope walking. Den stora skillnaden är att slacklines är gjorda av ett dynamiskt plattband istället för en stålwire. Att gå på lina har länge varit populärt bland klättrare som tidsfördriv och träning. På senare år har fler och fler upptäckt hur kul det är att gå på lina och flera tillverkare har utecklat bra och enkla system som går snabbt att sätta upp. Alla kan dessutom lära sig att gå på lina – både barn och vuxna.

I och med att intresset för slacklining har ökat har det utvecklats flera olika ”discipliner” inom sporten:

Tricklining – trick av olika svårighetsgrad utförs på linan. Ofta använder man en lite kortare lina med extra bra spänst och studs för att kunna göra höga hopp.

Longlining eller highlining – långa linor och linor uppsatta högt ovan mark eller vatten. Här använder man oftast en smalare lina. Systemem för att spänna upp en highline är ofta mycket komplicerade och kräver lång förberedelse.

Andra typer av Slacklining utvecklas hela tiden. Till exempel Yoga Slackline, Waterlining och slacklining som en form av fysisk rehabilitering.

Tips om du vill lära dig gå på lina eller slackline:

  • Sätt upp linan ganska lågt och med kort avstånd mellan fästpunkterna.
  • Det kan vara enklare att gå i början om linan är hårt spänd.
  • Ta hjälp av någon för att få stöd men försök att träna utan stöd.
  • Sätt upp ena foten på linan och kliv sedan snabbt upp med den andra. Prova att stå på linan med en fot och den andra i luften – hitta balansen.
  • Titta framåt – precis som när man cyklar eller åker skidor. Det gör det enklare att hålla balansen.
  • Använd armarna för att hjälpa till med balansen.
  • Prova att gå på linan när du hittat balansen stillastående.
  • Om du håller på att ramla av så är det bättre att direkt stiga av kontrollerat än att falla åt sidan.

Det är bra att träna kortare stunder i början. Du kommer märka att du blir bättre efter varje uppehåll. Hjärnan och kroppen ”lär sig” att hålla balansen under vilopauserna.

När du har lärt dig att gå kan du börja träna grundläggande trick som att gå baklänges och att vända. Nästa bra trick att lära sig är att gå från stående till sittande med studs och tillbaka till stående.

Slacklines hos Happy Outdoor >>

Slackline yoga

Slackline waterlining

 

Happy Outdoor